maandag 12 mei 2014

Waarom ik het terecht vind dat Conchita Wurst heeft gewonnen


Ik weet dat het maandag is en dat ik eigenlijk alleen op dinsdag en vrijdag artikeltjes plaats, maar ik moet dit even kwijt. Zoals jullie misschien wel weten, ben ik een enorme Songfestival fan. Ieder jaar zit ik weer aan de buis gekluisterd en vind ik het spannend wie er gaat winnen. Ik heb een hekel aan mensen die ieder jaar weer schreeuwen dat het een Oost-Europa competitie is en ieder jaar stem ik trouw op Zweden, om de vriendjespolitiek in stand te houden.

Maar goed, daar wil ik het allemaal niet over hebben. Ik wil het hebben over de winn(a)ar(es) (ik heb geen idee hoe ik het anders moet noemen) van dit jaar. Conchita Wurst. Ik merk dat iedereen loopt te zeiken dat Nederland eerste had moeten worden en dat als ze geen baard had, ze niet had gewonnen en dat het niet meer om het beste liedje gaat, maar om de meest aparte verschijning en BLABLABLA.

STOP! Het klopt inderdaad dat Nederland misschien wel het beste liedje had en ze hadden inderdaad waarschijnlijk gewonnen als Conchita geen baard had, maar ik ben het er niet mee eens dat per se het beste liedje moet winnen. Het Eurovisie Songfestival is een immens podium voor artiesten en hun muziek, maar ook voor hun mening, waar zij voor staan. Ik vind dat het Eurovisie Songfestival een plek bij uitstek is om dingen als gender gelijkheid en homofobie ter discussie te stellen. Dit omdat het een wedstrijd is die over de grens trekt. In Europa zijn de meningen over veel verschillende onderwerpen erg verschillend en op deze manier maken we ze bespreekbaar.

Ik vind het fantastisch dat iemand als Conchita Wurst laat zien dat aan de ene kant Europa dit soort mensen accepteert. Nu wil ik niet vooroordelen, maar de meeste punten kwamen toch van Westers-georiënteerde landen. De andere kant van Europa heeft nu gezien dat ze dit soort mensen misschien wel moeten respecteren en dat ze niet angstig moeten zijn tegenover mensen die zo zijn als Conchita.

Conchita Wurst is voor mij echt een voorbeeld. Hoe ver zij het heeft geschopt is echt fantastisch. Na al die tijd dat zij in die diepe, immens diepe, put heeft gezeten, is ze er uit geklommen en heeft ze zich laten zien aan de wereld (want ja, het Eurovisie Songfestival wordt over de hele wereld uitgezonden). Misschien is het niet mijn muzieksmaak, maar ik vind het dubbel en dwars terecht dat ze heeft gewonnen. Waar ik wel uiterst benieuwd naar ben, is of landen als Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland volgend jaar nog meedoen... Maar dat zien we volgend jaar wel weer!

 

2 opmerkingen:

  1. ja wat moet ik ervan zeggen ik heb er niets van meegekregen maar ik wist niet wat ik zag was het nou een man of een vrouw dacht ik! leuk artikel en goed geschreven nog een fijne week ik volg je op google friend connect! x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier nog een songfestivalfan!! Ik ben het helemaal met je eens, want homofobie blijft in veel landen nog steeds een groot probleem terwijl dat nergens voor nodig is! Ik vind het een super statement!

    BeantwoordenVerwijderen