donderdag 3 januari 2013

Bowlen

Ten eerste even snel jullie gelukkig nieuwjaar wensen! Hopelijk heeft iedereen een fijne jaarwisseling gehad!

Laatst ging ik met mijn gastgezin eens gezellig bowlen. Nou ben ik geen held in bowlen, maar gelukkig is mijn gastgezin precies hetzelfde en doen we het gewoon voor de lol. Mijn gastbroertje speelt alleen met van die hulpdingen in de gootjes en omdat je alleen maar kon kiezen tussen óf helemaal geen hulpdingen óf iedereen hulpdingen, besloten we maar met te spelen. Het ging er tenslotte niet om wie er won...

Maar altijd als ik ergens bowl, is er wel een baan waar (meestal) twee mensen bowlen. Over het algemeen hebben ze de baan wat langer gehuurd dan ons, dus zijn ze al halverwege het eerste spel als wij komen binnenvallen. Eén blik op het scorebord en ik weet genoeg. Dit zijn strikers en sparers. Het hele scorebord is gevuld met kruisjes en streepjes en af en toe eens een 9. Dit zijn dé professionele bowlers. En ik moet zeggen, sometimes, I feel sorry for them...

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen (ik wil niemand beledigen), maar ik heb het idee dat dit soort mensen toch wel een beetje aan de onderkant van de samenleving hangen. Kleding die eigenlijk nét wat te groot is of juist wat te strak. Om even terug te komen op de laatste keer dat ik bowlde; het waren een jongen en een meisje van ergens mid/eind twintig. De jongen had een goed figuur, of ja, hij was niet dik. Het meisje zat wat aan de obesitas kant. De jongen had een nét iets te strak shirtje aan waardoor zijn mannelijke vormen (die hij dan weer niet had) 'goed uitkwamen'. Oftewel: man-boobs. Het meisje had dan weer een net iets te slobberig tuniekje aan dat totáál niks deed voor haar figuur. Nou wil ik niet zeggen dat ik er op en top uitziet op de bowlingbaan, maar ik vind echt dat kleding iets over je zegt, zelfs als je er niet op je best uitziet.

Waar ik me nog het meest schuldig over voel over dit soort mensen, is het feit dat ze alleen maar chagrijnig worden als ze eens een keer geen strike of spare hebben. Als ze de bal hebben gegooid, kijken hem na, en zien dat hij 'maar' 8 pinnen omgooit, draaien ze zich om met een gezicht zo zuur als een citroen. "Volgende keer beter!" roept de collega bowler, maar het wil niet baten. Als ik mis gooi met mijn bal (wat ongelooflijk vaak gebeurt), draai ik me om en kan ik alleen maar lachen. "Prachtige bal, niet?!"

Ik weet het niet met deze mensen hoor. Het zijn vast hele aardige mensen, maar voor mij staat bowlen toch gelijk aan lol. Met van die heerlijk mooie bowlingschoentjes die nooit goed zitten, het gelach als je weer eens mis hebt gegooid. Maar voor dit soort mensen lijkt het wel of bowlen geen lol meer heeft. Bowlen is topsport. Elke week trekken ze erop uit om hun highscore te verbeteren en aan het eind van elk spel posten ze een mooie foto van hun eindscore op twitter, met als tekst: "Yes! Weer 5 strikes op een rij!"

2 opmerkingen:

  1. haha ik snap je wel, ieder zijn eigen ding. Niks voor ons haha.
    Love, Marloes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha geweldig geschreven. Ik snap ook niet hoe je van bowlen een top sport kunt maken. Ik vind het echt alleen maar leuk om te doen voor de lol. Ik snap ook niet wat je er professioneel aan kunt maken. Tjah, zoveel mogelijk strikes gooien. Voor mij zal het wel altijd een lol spelletje blijven. Ik ga al helemaal uit mijn dak als ik 1 een goede beurt gooi :')

    BeantwoordenVerwijderen