dinsdag 25 december 2012

Een Zweedse Kerst

Het klinkt haast als een boek. "Een Zweedse Kerst: de ins en outs!". En dan met als ondertitel: "wat moet ik kopen in de IKEA en wat kan ik beter laten liggen?" Dat is trouwens wel grappig, want heel vaak als ze me hier vragen: "Kun je dat ook in Nederland kopen?" Antwoord ik met: "Ja, bij de IKEA." Gister was het Kerstavond en dan wordt er in Zweden Kerst gevierd. Eigenlijk vieren ze hier dus drie dagen Kerst; Kerstavond, eerste Kerstdag en tweede Kerstdag. Alhoewel ik het idee heb dat we vandaag, op eerste Kerstdag, niet zoveel gaan doen...

De Zweedse Kerst is echt een geval apart. Ik zal het voor jullie proberen uit te leggen. In de nacht op Kerstavond komt de Kerstman en legt hij cadeautjes onder de kerstboom. Tot zover niet heel veel raars. De volgende ochtend kijken de kinderen natuurlijk hoeveel cadeautjes er liggen. Mijn gastbroertje is 12, maar gelooft nog een beetje half half in de Kerstman. Oftewel, hij wil nog geloven. Hij was dus om half 8 al op om te kijken hoeveel cadeautjes het waren. Tijdens het ontbijt kregen we ons eerste cadeautje. Ik kreeg oordopjes (het enigste dat ik écht gevraagd had, de mijne zijn kapot, maar dat is een ander verhaal) en mijn gastbroertje en zusje kregen Just Dance 4, wat trouwens echt een aanrader is.

's Middags rond een uur of 12 kwam de familie. We gingen al het eten klaar maken. En wát voor eten. Gehaktballetjes (ja, die Zweedse ja, alhoewel ze het hier nooit met rode saus eten zoals wij altijd in Nederland deden), worstjes, zalm, aardappelen, biefstukjes, gevulde eieren, rode bieten salade en natuurlijk, het belangrijkste, ham! Ja, de ham is echt dé kerstspecialiteit. Het is zeg maar één grote klont ham die tijdens het diner in kleine plakjes wordt gesneden. Ik had nooit verwacht dat alles op zou komen en ik had gelijk. Meer dan de helft bleef over, maar dat wordt natuurlijk opgesmikkeld op eerste en tweede Kerstdag.

Toen was het eindelijk 15:00 uur! Precies om 3 uur komt het moment suprême in de Zweedse Kerst. Kalle Anke, oftewel Donald Duck, komt op tv! Ieder jaar weer, komt Donald Duck op tv tijdens Kerstavond. En de hele familie kijkt mee, ookal hebben de meesten het al meer dan 20 keer gezien. Ik had verwacht dat het een heel kerstverhaal was, maar dat viel vies tegen. Eerst kwam er een Disney-kerstfilmpje. Waar trouwens dit jaar 'racistische' dingen uit waren geknipt. Er was een mannetje met een grote neus die refereerde naar een Jood en een klein negermannetje deed dit jaar ook niet mee. Ik zeg: kom naar Nederland en bewonder onze Zwarte Pieten...
In ieder geval, na dat kerstfilmpje kwam een klein Donald Duck filmpje. Zo'n klein filmpje die op Disney Channel er ook wel eens tussendoor komt. Dat hele filmpje had verder ook helemaal niks met Kerst te maken. Ik geloof dat ongeveer de halve familie in slaap viel, want iedereen had het natuurlijk al zo vaak gezien. Ik vond het wel grappig. Na het Donald Duck filmpje was mijn teleurstelling echt tot een dieptepunt gedaald. Nu kwamen er gewoon kleine fragmenten uit Disneyfilmen voorbij. Ik heb gezien hoe Assepoesters jurk gemaakt werd (met dat irritante muizenliedje), ik heb gezien hoe Baloe Mowgli ontmoet (en ook dat liedje zongen, die wel leuker is dan het muizenliedje) en hoe Robin Hood geld steelt van de koning. Wat een domper. Daarnaast werd ook alles wat Engels was niet netjes nagesynchroniseerd (het is tenslotte voor kinderen). Nee, er was gewoon een man die met zijn irritante, ietwat monotone, stem eroverheen babbelde. Ik moet zeggen, het was leuk voor een keer, maar kan me niet voorstellen dat elke Zweedse familie hier ieder jaar weer opnieuw naar kijkt...

Maar toen! Toen was het tijd voor het echte werk! Na Kalle Anke komt de Kerstman! Ho ho ho! Mijn gastbroertje vroeg zich even af waar papa was, maar dat vergat hij al snel. Hij geloofde immers nog in de Kerstman. Later concludeerde hij ook dat de Kerstman verdacht veel op papa leek... De Kerstman had een zak met cadeautjes mee en deelde ze stuk voor stuk uit. Omdat eigenlijk niemand meer geloofde, stond er op elk cadeautje ook van wie het was. Toen de zak leeg was, ging de Kerstman weer weg en was het tijd voor de cadeautjes onder de Kerstboom! Dat ging wel met een razend tempo hoor! Met Sinterklaas wacht je altijd netjes tot iemand z'n cadeautje heeft uitgepakt voordat je verder gaat met het volgende cadeau. Maar hier worden alle cadeautjes in een lopende trein achterelkaar uitgedeeld. En dan moet je maar ergens tijd vinden om het uit te pakken. Na de cadeautjes was het Kerstfeest wel ergens afgelopen. De rest van de dag speelden we Just Dance 4, met als tegenvaller dat Gangnam Style alleen verkrijgbaar is in de shop...

Het lijkt nu misschien een beetje of ik wat negatief over de Zweedse Kerst spreek, maar dat is absoluut niet waar! Het is de beste Kerst die ik ooit in m'n leven heb gehad! En omdat ik graag mijn blog een wat meer lifestyle twist wil geven, zal ik ook nog even laten zien wat ik heb gekregen.

Ik heb geloof ik met alle cadeautjes een beetje laten doorschemeren dat ik het wou hebben. Ik had namelijk gezegd dat ik heel graag zo'n lekker grote winter muts wilde hebben! Het leukste is dat hij van die leuke balletjes aan de uiteinden heeft!

Toen ik met mijn gastzusje in het winkelcentrum was vorig weekend, zei ik (subtiel) dat ik nog een nieuwe mascara nodig had en dat ik zo'n armbandje met een kruisje wel errug leuk vond!

Heerlijk lekker warme sokken! Ik ben echt verliefd op deze sokken! Denk dat ik er deze winter in ga wonen!

En hetgeen waar ik het meest blij mee ben; de millennium trilogie boeken! Dit had ik natuurlijk ook een beetje laten doorschemeren aan mijn gastmoeder. Een week geleden stond ik op het punt ze te kopen, maar ik deed het toch maar niet omdat ik de laatste twee delen van De Hongerspelen ook nog uit moet lezen. Wat een geluk! Wordt trouwens wel een struggle van hier tot Tokio; elk boek is minstens 600 pagina's 0.o

Wat doen jullie altijd met Kerst?

1 opmerking:

  1. Wat heb jij ook een leuke blog! Wat leuk joh dat je een jaartje in Zweden zit, lijkt me echt een super ervaring! Ik heb je hele stukje gelezen en zo'n kerstmis vind ik ook wel leuk klinken :)

    BeantwoordenVerwijderen