maandag 13 februari 2012

Ruis

Ik zal jullie vandaag eerst een lesje communicatie geven. Als je communiceert heb je een zender en een ontvanger. De zender zend een boodschap naar de ontvanger die de boodschap ontvangt. De zender kan direct een boodschap overbrengen (dus via spreken) of indirect via één of ander hulpmiddel (deze blog is bijvoorbeeld een indirecte manier van communiceren). Soms gaat er iets mis met de communicatie; de zender brengt de boodschap niet goed over of de ontvanger ontvangt de boodschap niet correct. Dit noemt men ook wel ruis, oftewel een misverstand of miscommunicatie.

Tot zover de communicatie les. Ik wil het dus hebben over misverstanden. Je komt ze overal tegen. Op school, op televisie, thuis en ook op het internet. En dan specifiek op blogs. Ik heb namelijk gemerkt dat er op mijn blog een klein misverstand is voorgevallen. Ik denk dat het komt omdat ik dacht dat jullie het wel zouden begrijpen, maar blijkbaar heb ik het toch verkeerd aangepakt en verkeerd geschreven.

Mijn vorige artikel ging over procrastinatie. Ik zal het meteen maar vertellen: procrastinatie is geen ziekte of iets dergelijks, het was gewoon een sarcastisch artikeltje over mijn uitstelgedrag (wat ik wel degelijk heb). Procrastinatie is gewoon de iets ingewikkelder klinkende term voor uitstelgedrag. Vraag me niet waarom deze term bestaat, maar ik heb hem onthouden en gebruikt voor mijn artikel.

Zo zie je maar weer dat via een geschreven tekst dingen heel anders overkomen. In mijn hoofd klonk het artikel erg sarcastisch, maar dat kwam waarschijnlijk door de voorkennis die ik had. Ik wist namelijk dat procrastinatie helemaal geen ziekte is, jullie niet. Ja, misverstanden zijn erg vervelend, zo blijkt maar weer. Er zijn voor zover ik weet geen positieve dingen aan misverstanden, behalve dat ik er nu weer een artikeltje over kan schrijven!

2 opmerkingen:

  1. Haha, ik had het vorige keer helemaal niet door! Dat betekent dat je wel erg overtuigend kan schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee ik had een "Management&Organisatie" dejavu! haha :)

    BeantwoordenVerwijderen