zaterdag 23 maart 2013

Shoppen in Zweden (en de rest van Scandinavië)

Waar ik altijd tegen aan loop als ik in het buitenland op vakantie ben, is dat ik niet week welke winkels nou leuk zijn om naar binnen te gaan. In Nederland weet je dat ze bij de C&A af en toe wat leuks hebben, maar je gaat er nou niet helemaal wild shoppen, terwijl aan de andere kant The Sting een leuke winkel is om truien te kopen. Maar hoe zit het in het buitenland? Je ziet allemaal namen verschijnen van winkels die je niet kent. Meestal ga je af op de etalages, maar misschien is de winkel in werkelijkheid wel heel anders. Ik dacht dat het misschien wel eens leuk was om de leukste winkels in Zweden na te gaan. Volgens mij kun je alle winkels ook in de rest van Scandinavië vinden (dus Denemarken en Noorwegen).

Gina Tricot



Gina Tricot (uitgesproken als: Jina Triekoo), of kortweg Gina zoals ze het hier vaak noemen, is echt een hele hippe winkel die je zeker even moet inlopen. Alle kleding en sieraden zijn ongeveer zoals in de H&M, misschien iets duurder, maar zeker erg betaalbaar. Gina heeft altijd de hipste trends en hier zul je dus zeker slagen!

Bik Bok


De Bik Bok is echt één van mijn favoriete winkels hier in Zweden! Als je van H&M Devided houdt, moet je hier echt even naar binnen gaan! De kleding is meestal wat stoerder dan die van Gina Tricot. De prijzen liggen hetzelfde als H&M, dus lekker betaalbaar! Ik slaag hier altijd!

Lindex


Lindex is net als Cubus een winkel waar ik een beetje een haat liefde verhouding mee heb. Je moet er echt net wat leuks vinden. Ik kom er vooral om bijvoorbeeld panty's en leggings te kopen (want daar hebben ze er veel van!), maar van de kleding loop ik meestal niet echt warm. Het is af en toe net iets te veel van: 'dat kan m'n moeder ook aanhebben'. Maar net zoals de Cubus, neem een kijkje, want af en toe ligt er wat tussen!

KappAhl


Deze winkel mag je wat mij betreft links laten liggen. De kleding in KappAhl is meestal net wat te oudbollig, net wat geweest, net niet helemaal. Ik heb nog steeds een shirtje thuis liggen die ik met Kerst heb gekregen van de KappAhl. Ik zou hem omruilen, maar ik heb nog niks leuks gevonden om hem tegen te ruilen. Je kan er even naar binnen sneaken, maar als je niet veel tijd hebt, laat hem dan voor wat het is.


Cubus


Met Cubus heb ik een beetje een haat liefde verhouding. Ze hebben best leuke dingen, voor betaalbare prijzen, maar het is nou niet zo spetterend als de Bik Bok of Gina Tricot. Het voelt af en toe een beetje of ze net wat achter lopen op de trends. Toch moet je hier zeker eventjes naar binnen, want misschien vind je toch nog even wat leuks! Moet ook even zeggen dat deze winkel leuker is dan de Kapphal of Lindex, als je zou moeten kiezen voor iets. Vooral voor basics (broeken, shirtjes, e.d.) kun je hier goed terecht!

Indiska


Je houdt van deze winkel, of je houdt er niet van! Als je wat meer van de strakke kleding bent, kun je deze winkel overslaan, maar voor de wat meer spirituele mensen onder ons die India helemaal te gek vinden, ga gauw naar binnen! Ze hebben verkopen hier niet alleen kleding (als je van tuniekjes houdt, dit is jouw winkel!), maar ook theekoppen, kussens, sieraden en andere dingen om je huis mee te versieren. Ik vind het een best leuke winkel, alhoewel ik er vooral kom om even weg te kwijnen... 

Åhlens


De Åhlens (uitgesproken als olleens) is ongeveer de Zweedse variant van de V&D. Je kun er ook precies hetzelfde kopen eigenlijk. Kleding, schoenen, boeken, films, dingen voor in het huis en make-up. Ik zou hier vooral even naar binnen gaan voor de make-up, want ze hebben hier een aantal merken die in Nederland niet of moeilijk verkrijgbaar zijn. Denk aan Bare Minerals, Isa Dora, etc. De kleding kun je echter links laten liggen, meer iets voor je moeder. 

Ur & Penn


Sieraden liefhebbers, opgelet! Dit is jouw winkel! Ze hebben hier een heleboel sieraden en meestal voor een erg betaalbare prijs! Ze hebben hier vaak actie's als 1+1 gratis op het hele assortiment of alle oorbellen 30 kronen. Het is wel allemaal vrij standaard wat ze hebben aan sieraden, dus echt unieke dingen zul je hier niet vinden, maar wel heel leuk!

Zo, dat waren geloof ik wel alle winkels die je niet in Nederland hebt, maar wel in Zweden en Scandinavië! Natuurlijk hebben ze ook een heleboel andere winkels als H&M, Monki (tip tip tip!), Vero Moda, enz. Maar die zijn ook in Nederland allemaal wel te vinden. Alhoewel, als je in Stockholm bent, moet je even in één van de 329523 H&M's die ze daar hebben. Ze zijn echt Primark-size grootte en hebben ongelooflijk veel dingen. Je loop dan alleen wel het gevaar dat je iets koopt waar half Nederland vervolgens ook mee loopt. Dus als je uniek wilt zijn, koop iets van bovenstaande winkels!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten