vrijdag 2 januari 2015

De Wereld van Sofie


Ten eerste, gelukkig nieuwjaar! Ik hoop dat jullie allemaal een fijne jaarwisseling hebben gehad en al je vingers nog hebben zodat je ook in 2015 nog heerlijk kunt bloggen! Ik begin dit nieuwe jaar met iets wat ik nog nooit op mijn blog heb gedaan, namelijk een bookreview! Vorig jaar (en ook het jaar daarvoor, maar dat flopte nogal) had ik als doel om meer te gaan lezen en dat is volgens mij aardig gelukt! Ik heb 25 boeken gelezen vorig jaar! De rest van mijn goede voornemens... Tja, laten we het daar maar niet over hebben... Dit jaar ben ik van plan om nog meer te lezen. Mijn Goodreads Reading Challenge staat op 35 en ik denk dat dat zeker haalbaar is!

Van de liefste Sinterklaas kreeg ik dit jaar (of eigenlijk vorig jaar) een bibliotheek abonnement. Ik was door de dolle heen! Al kwam het niet als een verrassing, want ik had Sinterklaas heel duidelijk gemaakt dat ik dit wilde hebben. Het eerste boek dat ik leende was De Wereld van Sofie. Ik was ooit met dit boek begonnen als Engels luisterboek, maar ik kwam er al snel achter dat dat geen goed plan was. Dan kom ik ook bij het eerste punt van deze review. Het boek is ingewikkeld. Het is, zoals de voorkant al verklapt, een roman over de geschiedenis van de filosofie. Verschillende belangrijke filosofen en filosofische stromingen komen aan bod. Het is echt niet raar als je sommige stukjes vier keer over moet lezen, omdat je het niet meteen begreep. Ik weet zelf al aardig wat van filosofie af, maar zelfs ik moest af en toe even een stukje teruglezen om te begrijpen wat er nu echt stond. Het is dus geen boek om voor de ontspanning te lezen voor je naar bed gaat. Het boek zet je aan het denken!

En dan nu het plot, want ondanks dat de filosofische informatie die er wordt gegeven non-fictie is, is dit toch echt een fictie boek! Er zit een duidelijk plot in en binnen dat plot komt de filosofie ter sprake. Het duurde vrij lang voor het plot echt begon, maar dit is niet erg, omdat je wel al heel veel leert over de filosofie. Als het plot dan eindelijk echt begint en de dubbele gelaagdheid naar voren komt, kom je in een soort mindfuck positie terecht waarbij je jezelf er meerdere malen op betrapt dat je niet helemaal meer weet wat je nou aan het lezen bent. Dit was de meest cryptische zin die ik ooit geschreven heb, maar lees het boek en je snapt precies wat ik bedoel.

Al met al vond ik het echt een geweldig boek! Ik moet er wel bij zeggen dat wanneer je filosofie studeert, of iets anders waardoor je filosofische kennis al heel breed is, je dit boek misschien soms een beetje saai kunt vinden. Ik had af en toe ook dat ik me een beetje door de filosofie uitleg moest slepen, omdat ik het toch allemaal al kende. Dit boek is dus meer geschikt voor mensen die niet veel van filosofie afweten en er wel graag meer over willen weten, maar niet goed weten waarmee ze moeten beginnen. Dit is een laagdrempelig filosofieboek die je helpt de wereld van de filosofie beter te begrijpen!

P.S. Ik ga geen star-rating doen ofzo, want daar ben ik megaslecht in.
P.P.S. Het duurde 250 pagina's voor ik inzag dat Sofie Sofie heet, want filoSOFIE.

9 opmerkingen:

  1. Leuk! Ik heb het boek voor het eerst gelezen als ik een jaar of 14 was en toen was ik er vol van overtuigd dat ik filosoof wou worden en altijd zou stilstaan bij het leven (wat ik soms nog steeds kan doen, blijven verwonderen en blij zijn om de hele kleine dingen). Nu lees ik af en toe de hoofdstukken in het boek voor mijn vak filosofie om het iets simpeler uit te leggen. En btw. Op de bbc website staat er een interview over het boek met Jostein Gaarder, misschien leuk om te luisteren ^^ http://www.bbc.co.uk/programmes/p021syjx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat je het boek nog steeds gebruikt! Eigenlijk wil ik ook wel een eigen exemplaar zodat ik er af en toe nog even in kan lezen. Maar boeken zijn zo duur :( Dankjewel voor de link! Ik ga het zeker even bekijken!!

      Verwijderen
  2. Ben vorig jaar in dit boek begonnen, maar ben er dan toch weer meegestopt. Doel voor deze zomer: het helemaal uitlezen. Heb wel al een paar andere boeken van Jostein Gaarder gelezen. Echt een fantastische schrijver! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wel een boek inderdaad waar je echt de tijd voor moet nemen, anders kom je er niet doorheen! Ik heb heel vroeger ooit eens een ander boek van Jostein Gaarder gelezen en weet nog dat ik dat toen ook een heel tof boek vond!

      Verwijderen
  3. Ik heb hiervan de film gezien, die vond ik niet zo goed. Ik heb filosofie op school, dus de meesten filosofen uit het boek ken ik wel. Daarom ben ik ook niet van plan om het boek nog te gaan lezen. Maar het verhaal zet je wel aan het denken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De film ben ik wel benieuwd naar! Er staat zóveel informatie in het boek dat ik echt niet begrijpen hoe ze alles in één film kunnen proppen...

      Verwijderen
  4. Wat leuk dat je 'm net gelezen hebt! Nu krijg ik nog meer zin om 'm te lezen. Al ben ik idd wel 'bang' voor het Engels, in het Nederlands was het al ingewikkeld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken het boek wel van naam maar heb het zelf nog nooit gelezen. Ik hou wel van boeken die je doen nadenken en die je bepaalde nieuwe inzichten brengen. En ik lees sowieso altijd in 't Engels, dus misschien is dit toch wel wat voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees normaal ook wel in het Engels, maar dit is echt pittig hoor! Vergis je niet! Alleen in het Nederlands is het ook pittig ;)
      Je kunt het nog pittiger voor jezelf maken om hem in de originele taal, Noors, te lezen haha!

      Verwijderen