dinsdag 10 juni 2014

10 km hardloopschema

Ik kan het! Ik heb het gewoon gedaan! Ik heb het hardloopschema van Evy helemaal afgerond en nu kan ik 5 km achter elkaar hardlopen! Ik ben zo ontzettend trots op mezelf! Oké, ik heb er wel dubbel zo lang over gedaan, maar toch heb ik volgehouden en dat voelt goed! Mijn ultieme doel was 10 km en daar ga ik nu aan beginnen! Ik heb via internet lang gezocht naar een goed schema en ik denk dat ik nu het perfecte schema heb gevonden! Hij komt van Women On een ontzettend leuke website speciaal voor vrouwen die sporten. Waarschijnlijk kan ik het schema niet helemaal volgen, aangezien ik in de zomervakantie nog drie weken naar Afrika ga (daarover later meer) en ik ben niet van plan om te gaan hardlopen. Maar ach, een schema is het begin van het halve werk en ooit zal ik die 10 km kunnen lopen!


Dag 1
Dag 2
Dag 3
Week 1
3x
10 minuten hardlopen
3 minuten wandelen
5 minuten rustig lopen
8x
2 minuten hardlopen
1 minuut wandelen
afsluiten met 5 minuten rustig lopen
20 minuten duurloop
Week 2
3x
12 minuten hardlopen
3 minuten wandelen
6x
6 minuten hardlopen
2 minuten wandelen
25 minuten duurloop
Week 3
3x
10 minuten hardlopen
2 minuten wandelen
5 minuten rustig lopen
12x
2 minuten hardlopen
1 minuut wandelen
afsluiten met 5 minuten rustig lopen
25 minuten duurloop
Week 4
5x
8 minuten hardlopen
2 minuten wandelen
18 minuten hardlopen
3 minuten wandelen
12 minuten hardlopen
3 minuten wandelen
6 minuten hardlopen
3 minuten wandelen
30 minuten duurloop
Week 5
10 minuten rustig lopen
15x
1 minuut hardlopen
1 minuut wandelen
afsluiten met 10 minuten rustig lopen
8x
4 minuten hardlopen
2 minuten wandelen
35 minuten duurloop
Week 6
5x
8 minuten hardlopen
2 minuten wandelen
2x
20 minuten hardlopen
3 minuten wandelen
35 minuten duurloop
Week 7
10 minuten rustig lopen
10x
2 minuten hardlopen
1 minuut wandelen
afsluiten met 10 minuten rustig lopen
3x
15 minuten hardlopen
3 minuten wandelen
40 minuten duurloop
Week 8
10 minuten rustig lopen
6x
5 minuten hardlopen
2 minuten wandelen
afsluiten met 5 minuten rustig lopen
3x
20 minuten hardlopen
3 minuten wandelen
40 minuten duurloop met 4 versnellingen
Week 9
10 minuten rustig lopen
5x
8 minuten hardlopen
2 minuten wandelen
afsluiten met 5 minuten rustig lopen

4x
15 minuten hardlopen
3 minuten wandelen
45 minuten duurloop met 4 versnellingen
Week 10
10 minuten rustig lopen
6x
2 minuten hardlopen
1 minuut wandelen
afsluiten met 10 minuten rustig lopen
2x
30 minuten hardlopen
5 minuten wandelen
50 minuten duurloop met 4 versnellingen
Week 11
10 minuten rustig lopen
15x
1 minuut hardlopen
1 minuut wandelen
afsluiten met 10 minuten rustig lopen
30 minuten hardlopen
3x
4 minuten hardlopen
1 minuut wandelen
45 minuten duurloop met 4 versnellingen
Week 12
30 minuten hardlopen
5 minuten wandelen
3x
1 minuut hardlopen
1 minuut wandelen
8x
2 minuten hardlopen
1 minuut wandelen
10 kilometer!

Wat ik erg fijn vind aan het schema, is dat het een langzame opbouw heeft met heel veel afwisseling. De ene keer loop je lange stukken en dan loop je weer hele korte stukjes. Vanaf week 8 worden er aan de duurloop 4 versnellingen toegevoegd. Dit betekend dat je na je duurloop 4x100 meter gaat hardlopen en in die 100 meter versnel je steeds meer tot je in de laatste 20 meter echt bijna sprint. Dan neem je 1 minuut wandel pauze en doe je weer 100 meter versnellen, enz. 

Ik ben erg benieuwd of ik het met dit schema vol ga houden!

1 opmerking: