dinsdag 22 april 2014

Vegetariër

Toen ik elf was, besloot ik om vegetariër te worden. Het ging allemaal prima, maar na een jaar had ik het ook wel een beetje gehad. Ik begon te puberen en had enorme cravings naar vet eten. Van de één op de andere dag at ik dus weer vlees. Ik keek altijd een beetje lacherig terug op dat jaar en ik moet ook zeggen, tegenwoordig ben ik echt wel een vleeseter.

Begin dit jaar kreeg ik een uitnodiging op Facebook van één van mijn Zweedse vrienden voor een evenement. Hij had dit via school opgezet en het idee was simpel: eet heel de maand maart vegetarisch. Het leek me echt een uitdaging en ik ben al langere tijd steeds meer geïnteresseerd in een gezonde leef- en, vooral, eetstijl. Ik hield het een maand vol, met hier en daar wat foutjes ("oja, in kipkerrie salade zit kip..."), maar het voelde wel ontzettend goed.

Sinds 1 april eet ik dus weer vlees en ik kan natuurlijk geen causale verbanden trekken, maar ik voel me sinds begin april helemaal niet zo fijn meer. Ik had vroeger ook altijd veel last van hoofdpijn. Dat was een beetje weggetrokken, maar nu is het weer terug gekomen. Vooral aan het begin en aan het einde van de dag zit ik met een bonkend hoofd.

Teske plaatsen nog niet zo lang geleden een artikel waarin ze alle vragen beantwoorde die ze kreeg over het zijn van vegetariër. Dat heeft me weer enorm aan het denken gezet. Ik voelde me ontzettend goed in maart en toen ik weer vlees begon te eten, is dat eigenlijk alleen maar afgezakt. Ik heb nu de knoop door gehakt en noem mezelf vanaf nu vegetariër! Geen vlees en ook geen vis!

Ik ga jullie echt niet overtuigen om ook vegetariër te worden, maar ik hoop dat het jullie wel aan het denken zet. Je hoeft echt niet vanaf je negende al vegetariër te zijn om het te laten slagen. Je zou ook, net als ik deed, een experiment doen en een maand lang geen vlees eten. Wat ook veel mensen doen is bijvoorbeeld 'meatless monday'. Elke maandag eten ze dan geen vlees. Ik heb in ieder geval een beslissing voor mezelf genomen en ik hoop (en denk) echt dat ik het volhoud!

Als plaatje een lief lammetje om jullie toch stiekem een schuldgevoel aan te praten dat jullie dit gewoon opeten!

1 opmerking:

  1. Oh, ik ben ook aan het denken om vegetariër te worden! Ik heb alleen een uienallergie dus ik ben zo bang dat ik dan helemaal niks meer kan eten. Wat misschien wel weer belachelijk is, want nu eet ik ook vaak genoeg zonder ui...

    BeantwoordenVerwijderen