maandag 4 juni 2012

Sverige


Hè hè. Eindelijk. De examens zijn over! Het is inmiddels alweer een aantal dagen geleden, maar ik heb geen tijd meer gehad om te schrijven. Nu wel en dat ga ik ook even doen!

Er is een ding dat ik al wat langer ter sprake wil brengen op mijn blog. Ik had er alleen nooit een aanknopingspunt voor. Tijdens de examen was daar ineens een aanknopingspunt en dacht ik: Ja! Daar moet ik over schrijven! Jammer genoeg was het midden in de drukste week van mijn examen en had ik geen tijd om te schrijven. Ondanks dat het al even geleden is, ga ik er nu toch over schrijven!

Om een lang verhaal kort te maken, ik ga het hebben over de winnaar van het Eurovisie Song Festival hebben. Voor degenen die het niet op de voet hebben gevolgd (zoals ik); Zweden heeft gewonnen. Zweden, Zweden, ja Zweden! En dat vind ik tof. Sterker nog, dat vind ik mega super te gek tof! En waarom dan? Nou, nu komt mijn echte verhaal. In augustus vlieg ik naar Zweden om vervolgens een jaar later weer terug te vliegen.

Ja, ik ga op uitwisseling. Een jaar in Zweden, in een gastgezin, op een school, in een stad. Ik wil de taal leren, de mensen leren kennen, de cultuur leren kennen en nog veel meer! Ik weet niet waarom, maar ik heb altijd al een soort ‘band’ gehad met Zweden. Ik ben er één keer geweest, maar dat was nadat ik besloten had er heen te gaan. Het land is echt prachtig en de mensen superaardig!

Ik ga met een organisatie, YFU. Neem zeker eens een kijkje op hun site, want ze zijn echt fantastisch. Dit verhaal gaat echt van hot naar her, maar dat maakt niet uit. Dit weekend had ik een soort voorbereidingsweekend. Alles werd besproken, van de leuke momenten tot de minder leuke momenten. Van lenzenvloeistof tot hoeveel kilo bagage je mee mag. Alles werd verteld, en ik werd enthousiaster en enthousiaster!

Ik heb ook al een gastgezin. Ik ga in Sundsvall wonen en ja, dat ligt best wel in het koude gedeelte van Zweden. Vooral in de winter is het er eigenlijk elke dag onder het vriespunt. Voordeel is wel dat er bergen zijn en ik dus ga leren skiën! Mijn gastgezin is echt heel aardig en ook de school waar ik naartoe ga ziet er superleuk uit!

Ik meld dit alles jullie even, omdat ik natuurlijk ook over mijn avonturen in Zweden ga vertellen als ik daar eenmaal ben. De dingen die ik meemaak, de dingen die ik leer en ontdek. Ik heb er superveel zin in en kan niet wachten om op het vliegtuig te hoppen en er heen te vliegen! Hej då Nederländerna!

2 opmerkingen:

  1. Super gaaf! alvast heel veel succes met het voorbereiden enzo. xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, Zweden is echt fantastisch. Ik wens je heel veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen